Vidim da sam bio neprecizan, mislio sam na izravan sukob zadnje generacije MIG-a ili Suhoja sa Amerikancima (bilo sto od njih, standardni work horse 15ce, 16ce, ili 18ce, ili sad u novije vrijeme Raptori), ali tako da se u nekom ogranicenom sukobu sudjeluju americki i ruski piloti uz punu logisticku podrsku. Dakle, ne da neka 16ca zaluta u ruski zracni prostor pa ga naganjaju Migovi, vec da su Awacs-i blizu i da vidimo moze li se ruse skidati iz daljine kao glinene golubove.
Recimo, gotovo nista ne znaci to sto su Ameri skidali srpske ili iracke 29ce. Na osnovu tih podataka ne mozes zakljuciti nista u stilu "F-16 je dominantan nad MIG-29". Naprosto, niti nakon svoh desetljeca i potrosenjih milijardi, nemamo pravi test kako bi izgledao zracni sukob dvije strane. Vjezbe sa aero mitinga ne racunam. Isto tako ne racunam na americko silovanje nacija koje su imale par zastarjelih i slabo odrzavanih modela MIGova.
Ovaj post prilično stoji. Obaranje srpskih MiG-29 od strane F-15 i F-16, bez da je bilo suprotnog učinka, uopće ništa ne znači. To su bile najslabije, sovjetske izvozne verzije tog aviona, a većini nije radio ni onako inferioran radar. Dalje, piloti srpskog lovačkog zrakoplovstva su možda bili dobri piloti u smislu upravljanja letjelicama, ali, taktika im je bila katastrofa, ispali su glineni golubovi. Odmah su uzletjeli, i odma su se tvrdo prizemljili, umjesto da čekaju eventualnu šansu kad apsolutno nadmoćnom protivniku malo popusti pažnja, tako da ih je prepolovilo u startu.
Njihov zapovjednik lovačkog zrakoplovstva je poginuo krajem tog rata, tako što je stajao kraj PZO raketnog položaja koji djeluje, dok su mu ovi sa tog sistema govorili da bude u skloništu, a on je htio pokazati hrabrost pred njima,što je bilo krajnje glupo, uzevši u obzir koja je sila na drugoj strani.
Čitao sam ulomke iz knjige zamjenika zapovjednika postrojbe koja je čuvena po obaranju F-117. Odlično je opisao cijelu situaciju, i kako su zapravo do kraja ostali u igri sa tako nadmoćnim protivnikom. Po svemu što je opisao, gotovo sigurno je da su oni sa tim sistemom (S-125, nišanski radar P-18) pogodili i B-2, najskuplji avion na svijetu, a da li su ga i oborili, teško je dokazati. U Srbiji tvrde da je pao u Hrvatskoj, u Spačvanskoj šumi, i ja sam stvarno na google earthu našao lokaciju u toj šumi, jedno 4, 5 km sjeverno od Gunje, mjesta preko puta Brčkog, gdje izgleda kao da je nešto poput tog aviona zaista i palo, a sad, je li je, ili nije, ne znam.
Iz tog rata je važno iskustvo da stari radar P-18, koji radi u VHF području "lovi" stealth avione puno bolje od modernih radara koji rade u višim frekvencijskim područjima, i to je sigurno zabrinulo Amerikance više od svega ostalog.
Drugo bitno iskustvo je da za male zemlje nema bitnog značaja u držanju lovačke avijacije, osim koliko im treba za mirnodopski nadzor zračnog prostora.
Iranci su, izgleda, skužili tu lekciju, makar zabavljaju napaćeni narod diljem svijeta sa nekim svojim stealth projektom koji blago podsjeća na neku LEGO maketu. Oni jačaju prvenstveno PZO, odvojili su tu branšu od RZ prije nekoliko godina, tako da im tu kurčeviti piloti ne mogu krojiti kapu inžinjerski nastrojenim raketašima i radaristima. Vidjeli su šta se desilo svima koje su Ameri gađali, i ulažu novac tamo gdje je puno pametnije nego u lovce.